Σχέδιο Δράσης: Αρχαιοελληνική Γλυπτική


 

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ

1. ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ

Α. ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ

 

Ο αμυγδαλόσχημος «διπρόσωπος» λίθινος χειροπέλεκυς από το Παλαιόκαστρο (Σιάτιστα) είναι το αρχαιότερο παλαιολιθικό εργαλείο στην Ελλάδα (100.000 π.Χ.). Είναι από πράσινο τραχύτη λίθο μήκους 15.3 και πλάτους 10 εκ. Χρησιμοποιούνταν για την εκδορά και τον διαμελισμό των θηραμάτων, αλλά και σαν βλήμα σε ώρα ανάγκης.

 

 

 

 

 

 

Β. ΠΑΛΑΙΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

 

Ανθρωπόμορφο «ενώτιο» που βρέθηκε σε σπήλαιο του Πηλίου.

 

Έχει διατυπωθεί η άποψη ότι τα «ενώτια» αποτελούν τις πρώτες απόπειρες παλαιολιθικών κατοίκων της ελληνικής γης να σχηματοποιήσουν το ανθρώπινο σώμα.

 

 

 

 

Γ. ΜΕΣΟΛΙΘΙΚΗ ΕΠΟΧΗ

 

 

 

 

Εγχάρακτη παράσταση καθισμένης μορφής σε πλακαρό βότσαλο.

 

Είναι εντυπωσιακή η εγχάραξη του ανθρώπινου σώματος, οι λεπτομέρειες και η αφηρημένη τεχνοτροπία.

Προέρχεται από τον νεολιθικό οικισμό της Μαγούλας, ΒΔ του Βόλου.

 

 

Δ. ΝΕΟΤΕΡΗ ΝΕΟΛΙΘΙΚΗ

 

 

 

Μαρμάρινο ειδώλιο από την περιοχή της Σπάρτης.

Αυτό το μοναδικό κομμάτι θεωρείται αξιοπρόσεκτο λόγω της δεξιοτεχνίας του καλλιτέχνη να αποδώσει στη σκληρή πέτρα λεπτομέρειες που επιτυγχάνονται με τον πηλό και να αποτυπώσει με ιδανικό τρόπο τη σύγχρονη αντίληψη για το γυναικείο παράστημα.

 

 

 

 

2. ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 3200-1100 π.Χ.

Πρωτοκυκλαδικός πολιτισμός 3200-2000 π.Χ.

Μεσοκυκλαδικός πολιτισμός 2000-1600 π.Χ.

Υστεροκυκλαδικός πολιτισμός 1600-1100 π.Χ.

 

 

 

 

 

Α. Πρωτοκυκλαδικός Πολιτισμός 3200-2000 π.Χ.

 

 

Μαρμάρινη πλάκα με επίκρουστες παραστάσεις χορευτών.

Νάξος, 3η χιλιετία π.Χ.

 

 

 

 

 

 

 

Μαρμάρινα ειδώλια γυναικείων μορφών. Το κεφάλι σε σχήμα λύρας είναι ελαφρά γυρτό προς τα πίσω, τα χέρια σταυρωμένα στο στήθος, τα γόνατα σε ελαφρά κάμψη και τα πέλματα λοξά. Έτσι δημιουργείται η εντύπωση ότι η μορφή έχει ανασηκωθεί στα δάχτυλα.

 

 

 

 

Ο αρπιστής της Κέρου.
Μαρμάρινη καθιστή μορφή που ξεπερνά τις δεσμεύσεις του υλικού και κινείται στον χώρο των διαστάσεων.

 

Τα ειδώλια από την Κέρο παραμερίζουν την μετωπικότητα και αποδίδουν τις τρεις διαστάσεις.